اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 8773
1393/04/21 - 09:30
سلول درمانی بیماری های شبکیه چشم در مرحله تحقیقاتی است

پژوهشگر مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته از تمرکز بر روی سلول درمانی بیماری های شبکیه چشم و آینده روشن این تحقیقات خبر داد.

دکتر صمد ندری پژوهشگر مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری " بنیان " با اشاره به 10 سال فعالیت خود در زمینه سلول های بنیادی گفت: یکی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده ام، جداسازی سلول ها مزانشیمی موش بوده است. ما در این تحقیقات چند روش برای جداسازی ارائه کردیم که نتایج آن در مجلات معتبر علمی بین المللی منتشر شد.
وی ادامه داد: سپس به مطالعه مارکرهای سطحی سلول های مزانشیمی پرداخته و آنتی ژن مزانشیمی یا مارکری برای جداسازی سلول ها را معرفی کردیم.
این محقق مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته با بیان اینکه بعد از انجام فعالیت های ذکر شده، در زمینه مهندسی بافت مشغول به فعالیت شده است اظهار کرد: در این حوزه به طراحی نانوداربست برای فراهم آوردن ساختار مناسبی برای تکثیر و تمایز سلول های بنیادی پرداختیم. تمرکز ما در این زمینه روی چشم انسان بوده است. در این تحقیقات ما موفق به کشف منبع جدیدی از سلول های بنیادی از لایه ملتحمه چشم شده ایم.
دکتر ندری ادامه داد: در این تحقیقات که 7 سال پیش آغاز شد، پتانسیل این سلول ها را از نظر قابلیت تکثیر و تمایز بررسی کردیم و در تلاش هستیم با رعایت نکات ایمنی و بررسی واکنش ها در شرایط طبیعی بدن زمینه ساز استفاده از این قابلیت در درمان بیماری ها باشیم.
وی با تاکید بر اینکه این سلول ها از لایه ملتحمه چشم گرفته شده و سعی می شود برای درمان بیماری های شبکیه استفاده شود گفت: سعی در این است سلولی انتخاب شود که در درمان بیماری ها بهترین کارایی ممکن را داشته باشد. برای مثال ممکن است موفقیت آمیز بودن تزریق سلول های بنیادی که از مغز استخوان گرفته می شود در بافت های مختلف، فرق کند. بنابراین در این تحقیقات سلول های بنیادی از لایه ملتحمه چشم گرفته و به شبکیه تزریق خواهد شد.
وی با اشاره به این که در 4 سال گذشته داربستی طراحی کرده و این سلول ها را به سلول های شبکیه چشم تمایز داده اند، ادامه داد: نتایج این امر موفقیت آمیز بود و در ژورنال های معتبر منتشر شد، اما هنوز به مرحله بالین نرسیده است.
این پژوهشگردر مورد فرآیند فعالیت در این تحقیق توضیح داد: این تحقیقات فعلا در مراحل اولیه است و برای مطالعه در شرایط آزمایشگاهی طراحی شده است تا تحقیقات روی مدل های حیوانی مانند موش و رت انجام شود، اگر روی این حیوانات موفقیت آمیز بود، سپس روی حیواناتی که شباهت بیشتری به انسان دارند، مانند میمون کار خواهد شد و بعد از آن به مرحله بالین، به صورت آزمایشی و در نمونه های اندک خواهد رسید و بعد نتایج قطعی منتشر خواهد شد.

دکتر ندری اظهار کرد: برای انجام این تحقیقات باید از کمک متخصصین و دانشمندان داخلی و خارجی برای عیب یابی بهره برد. این تحقیقات یک پروسه زمان بر است که ممکن است نتایج بالینی آن طی هشت سال آینده مشخص شود.
وی در پایان خبر داد: این تحقیقات با همکاری چندین دانشگاه و مرکز تحقیقات بن یاخته در حال انجام است.
به گزارش بنیان مُلتَحِمه غشا مخاطی نازک و شفافی است که سطح داخلی پلک ها را مفروش کرده و بخش پیشین (قدامی) صلبیه را می‌پوشاند. ملتحمه پشت پلک‌ها و قسمت جلوی صلبیه (سفیدی چشم) را پوشانده و در لبه پلک به پوست و در وسط به قرنیه متصل می‌شود.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved